تَکوین


دنبال کنندگان ۸ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات
  • ۲۰ اسفند ۹۶، ۲۲:۵۷ - سوده
    ممنون

موعظه: صمیمیّت و محرمیّت شاید این نباشد

دوشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۴۷ ق.ظ

خوب است جایی از آنِ خود داشته باشیم: میتوانی خلوت کُنی، و از هیاهوی زمان و دُنیا و آدمهای غریبه[و گاه آشنا حتّی] لَختی کناره بگیریم. خوب است جایی از آنِ خودم دارم. حالا، اگر دوستی عزیز(عزیزترین دوست)، جایی از آنِ خود نداشته باشد، میتواند بیاید اینجا--که لابُد بخشی از آنْ از آنِ او نیز هست(و فکر می‎کنم آنها که عزیزند بخشی از چیزهایی که داریم مالِ آنها نیز هست)--، و اندککی از هر آنچه که پُشتِ درِ اینجاست، فارغ شود. بیاید و بنشینیم و یکدیگر را ببینیم، با هم بخندیم، و گاهی یکیمان بزند زیرِ گریه، و نپرسیم چرا گریه میکنی؟

 صمیمیّت و محرمیّتْ این نیست که، همه چیز را بدانیم، و یا بگوییم؛ این نیز هست که، چیزهایی نگوییم و ندانیم، و از نگفتنِ یا ندانستنِ آنها، آنجا، نزدِ آن کَس، احساسِ امنیّت و آزادی، داشته باشیم(امنیّت و آزادی نیز، همیشه این نیست که چیزی بگوییم یا کاری بکنیم)، و از نشنیدنِ آنها حسّ نکنیم که صمیم نیستیم و یا غریبه بحساب آمده‎ایم. اگر اقتضاء صمیمیّت و محرمیّت هم نباشد، اقتضاءِ ادب و احترام، این هست که، اصرار نکنیم در گفتنْ و ... . 

حالا اگر موقعیّت و وضع‌‎وحال بغرنج است و دوستی پریشان‎أحوال، شاید بهتر باشد به‎جای اصرارِ بر گفتن و محرم دانستن، صرفًا باشیم. گاهی صِرفِ بودن هم خودش کاری است، همچنان که گاهی باید بروی و بگذاری تنها باشد.

 اگر اقتضاء صمیمیّت و محرمیّت هم نباشد، شاید اینها نیز، یک وَجهِ [اقتضاء] حُرمت به دیگری باشد. 

  • Travis Travis

نظرات (۲)

"خوب است جایی از آنِ خود داشته باشیم"
خوب است دلگرمی/پشتوانه/جای‌امن/تکیه‌گاهی/نقطه اتکایی از آنِ خود داشته باشی؛ خوب است کسانی که فکر میکنیم هرکدام از اینها هستند واقعا باشند. 
پاسخ:
 خوب است اگر "دلگرمی/پشتوانه/جای‎امن/تکیه‎گاهی/نقطه اتکایی و کس یا کسانی "واقعًا" داشته باشیم، بخصوص وقتی که ضرورتِ حضور باشد. شاید خانه، نه فقط در وجهی استعاری، بلکه در وجهی واقعی‎تر از چیزی که دور و برمان چونان واقعیّت می‎انگاریم و میبینیم نیز، همین باشد.  یگانه جایِ امن. 
هنر بلد بودن ادما همین جاست که بدونی کی باید باشی.و مهم تر اینکه چجوری باشی؟فقط حضور داشته باشی و با بودنت بهش دلگرمی بدی.یا اینکه نه گاهی اصرار کنی و سر صحبت رو باز کنی.

هیچ وقت کسی یادمون نمیده هنر خوب زندگی کردن رو.شاید باید با ازمون و خطا بدستش اورد
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی